عرصه ی زیست، ورطه ی پزشکی

عرصه ی زیست، ورطه ی پزشکی

برادرانه های یک معلم دانشجو
عرصه ی زیست، ورطه ی پزشکی

عرصه ی زیست، ورطه ی پزشکی

برادرانه های یک معلم دانشجو

شبیه گزنه

سلام

تا حالا زنبور نیشتان زده؟

دفعه ی بعدی اگر زنبور نیشتان زد و حساسیت به نیش زنبور نداشتید، سعی کنید ضمن تحمل سوزش، خوب به نیشی که وارد بدنتان شده بنگرید.

اکثرا بر این باورند که زنبورعسل تنها یک بار می تواند نیش بزند. این باور در حالی درست است که پوست قربانی، ضخیم باشد، مانند پوست انسان و یا حیوانات.





با دقت به نیش، متوجه می شوید که از دوبخش عمده تشکیل شده، یکی کیسه ی زهر است و دیگری ساقه ی نیش. کیسه ی زهر شروع به تپیدن می کند، بدون اینکه به او پیغام الکتریکی از طرف مغز برسد و سعی میکند تمام زهر موجود در خود را از طریق ساقه، وارد بدن قربانی اش بکند.


حالا اگر دوست دارید بدونید که رهز زنبور از چی درست شده و چه کار می کنه، به ادامه ی مطلب برید.

.

.

.

گفتیم که زنبورعسل، اگر پوست ضخیمی را نیش بزند، می میرد. دلیل آن خروج محتویات شکم به همراه نیش است که در عکس بالا مشخص است. اگر بعد از نیش زدن، توانستید زنبور بدبخت را پیدا کنید، می توانید با ذره بین و یک سوزن، شکم او را باز کنید و ببینید که خالی شده است. حالا دلیل اینکه چرا بعد از نیش زدن، دل و روده خارج می شود، به عکس های زیر بر می گردد که از نمای بسیار نزدیک و توسط میکروسکوپ گرفته شده( شاید تو مسابقه ی هندانه رتبه هم آورد!!):





همین طور که می بینین، نیش زنبور لبه هایی دارد که هنگام خروج، اگر پوست سفت باشد، به محیط گیر می کند و مانع از خروج نیش از پوست می شود.


زهر زنبور از ماده ای به نام آپی توکسین(Apitoxin) تشکیل شده. آپی از واژه ی آپامین(Apamin) گرفته شده و توکسین هم به معنای "زهر" یا "سم" است. این مایع بی رنگ و تلخ است و شبیه سمّی است که در گیاه گزنه وجود دارد(عکسش اوناها!!). ماده ی خنثی کننده ی اون، اتانول یا همون الکلی هست که توی آزمایشگاه تون موجوده.



بریم سراغ ترکیبات تشکیل دهنده ی زهرمار...چیز...زهر زنبور:


ترکیب اصلی(بیش از 52%) زهر، از دوست عزیزمون "مِلی تین"(Melittin)(جدا می نویسم بتونین بخونین، و الا سرهمه) درست شده. این عزیز دلباخته، یک تقویت کننده ی فسفولیپاز هست.(فسفولیپاز، یعنی آنزیمی که فسفولیپیدها رو تجزیه می کنه و فسفولیپید ماده ی اصلی تشکیل دهنده ی غشای سلوله، دوره 28ای ها می دونن!)


ترکیب بعدی، "آپامین" تشریف داره که ایشون، یک سم عصبی(neurotoxin) (یعنی ماده ای که روی سیستم عصبی انسان، تاثیر بد می گذارد.) هستند اما خیلی خیلی ملایم و ضعیف.


دوست عزیز بعدی مون آدُلاپین(Adolapin) هست که یک ماده ی ضد التهابه، برای چی؟ برای اینکه تو همون اول کار، سیستم ایمنی بدن نیاد و قال قضیه رو بکّنه، تا سم قشنگ اثر کنه.


مورد بعدی، آنزیم فسفولیپازه که معرف حضورتون بود. از دلایل باد کردن محل گزیدگی، ترکیدگی سلول هامونه و خروج محتویاتش به فضای اطراف.


اینها ترکیبات اصلی بود. بقیه ی ترکیبات هم هستن، که نمی گم چون خیلی کم می باشن، مثل مهارکننده ی پروتئازها که باعث می شن خون ریزی بند بیاد و سم از بدن خارج نشه.


دفعه ی بعدی که زنبور نیش تون زد، اگه حساسیت ندارید، خوب به نیش دقت کنین.

حدود 1% از جمعیت کل جهان به این نیش حساسیت دارند.

نظرات 4 + ارسال نظر
ssup دوشنبه 23 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 20:13 http://newsarnevesht.persianblog.ir

عباسلو سه‌شنبه 17 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 05:22

خیلی جالب! به درد ما ها هم میخوره!

محمدرضا دوشنبه 16 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 09:57

سلام!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
خیلی جالب بود!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
دنیا با زیست می چرخه دیگه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Joker پنج‌شنبه 12 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 01:27

سلام!
خیلی جالب بود.
از همه ی مطالب باحال تر بود!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد